Parhaan ravintolan tunnistaa laadusta
Miten ravintolan paremmuus määritellään? Voiko sen laskea kävijämäärästä tai liikevaihdosta? Kaikkein paras mittari on tietysti se, että ravintolassa käy asiakkaita, mutta yhtä tärkeitä ovat myös heidän tekemänsä arviot paikasta. Jossain ravintolassa saattaa käydä viikoittain suuri määrä asiakkaita, mutta arvostelut eivät silti ole kovin hyviä. Tämä voi johtua ravintolan sijainnista sekä muiden vaihtoehtojen määrästä. Vastaavasti jokin pieni paikallinen ravintola voi saada ylistystä asiakkailtaan melko vaatimattomasta liikevaihdostaan huolimatta.
Hyvä maine kantaa pitkälle
Miten hyvän ravintolan sitten pystyy tunnistamaan? Laatu on ehdottoman tärkeää. Sekä raaka-aineiden tuoreus, että henkilökunnan ammattitaito ovat avainasemassa. Toki miljöön miellyttävyys sekä ravintolan sijainti ovat myös sen arvioon vaikuttavia tekijöitä. Parhaat ravintolat eivät tarvitse välttämättä edes mainontaa, vaan niiden erinomainen maine riittää.
Parhaiten erinomaisen ravintolan erottaa siitä, että et ole kuullut siitä negatiivisia kommentteja. Asiakkaat ovat usein paljon kärkkäämpiä kertomaan pettymyksistään kuin siitä, miten mainiolta ruoka maistui. Nettiarvioihin pitää kuitenkin suhtautua pienellä varauksella, sillä nimettömästi tehdyt arviot eivät välttämättä ole luotettavia. Erilaisten medioiden tekemät ravintolalistaukset tekevät hyvän ravintolan valinnasta hieman helpompaa. Myös lehtijuttujen sekä uutisointien tekemät arviot ravintoloista ovat myös yleensä hyvin paikkansa pitäviä.
Muista myös itse kertoa omat mielipiteesi käyttämistäsi ravintoloista. Anna positiivista palautetta silloin, kun sille on aihetta. Kerro, mistä erityisesti pidit ravintolassa ja yllättikö joku asia sinut. Erityisen hyvin kokemuksestasi kertoo se, aiotko vierailla ravintolassa uudestaan.