Erotu joukosta, mukaudu kysyntään
Tällä hetkellä yksilöllisyys sekä yksilöiden huomioon ottaminen ovat avainasemassa millä tahansa palvelualalla menestymiseen. Etenkin kaupunkiväestön keskuudessa yksilöllisyyttä ja ehkä jopa rajuakin erottumista valtavirrasta pidetään tavoittelemisen arvoisena. Myös erikoisia yritysideoita kannatetaan niiden kiinnostusarvon vuoksi. Mitä erottuvampi ideasi on, sitä varmemmin siitä tullaan puhumaan. Toisaalta liian erikoiselle idealle ei välttämättä löydy tarpeeksi kuluttajia kannattavuuden takaamiseksi, joten kannattaa miettiä tarkkaan, miten aikoo erottua toisista yrittäjistä olematta kuitenkaan liian poikkeava.
Tuote kertoo kaiken
Vaikka sisustuksella sekä omanlaisella ilmeellä voi erottautua muista ravintoloista, kaikkein tärkeintä on kuitenkin keskittyä itse tuotteeseen. Tällä hetkellä omaleimaisuutta suositaan myös ruokalistojen valikoimissa. Mitä paremman innovaation keksitkään, sitä varmemmin saat asiakkaita. Etenkin, jos pystyt hyödyntämään kotimaisia lähellä tuotettuja tuotteita ja sitoudut kestävän kehityksen päämääriin, olet oikeilla jäljillä. Usko omaan tuotteeseesi ja ole valmis seisomaan sen takana, mutta varaudu siihen, että saatat joutua tekemään myös kompromisseja.
Palvele yksilöä
Tällä hetkellä ravintoloilta haetaan etenkin omaa yksilöllisyyttä, mutta myös sitä, että yksilöiden erilaisiin tarpeisiin ja toiveisiin vastataan. Tämä tarkoittaa sitä, että olet varautunut erilaisiin ruoka-ainerajoitteisiin tai tarjoilet erilaisia ruokavalioita noudattaville soveltuvia ruokia. Kaikkia ei kuitenkaan voi koskaan miellyttää, eikä siihen pitäisi edes välttämättä pyrkiä. Tärkeää on kuitenkin ottaa huomioon asiakkaiden toiveet ja kyetä tarvittaessa tekemään muutoksia valikoimaan.