Paikallisia tuotteita ja kaukomaiden makuja
Ravintoloista sekä ruuasta puhuttaessa elämyksiä haetaan monesti joko hyvin läheltä tai todella kaukaa. Koska asiakkaita kiinnostavat erinomaisen ruuan lisäksi myös kiinnostavat miljööt sekä ympäristön elämyksellisyys ovat ravintolat alkaneet etsiä keinoja, joilla erottua toisistaan ja kiinnittää asiakkaiden huomiota. Asiakkaiden tarpeesta ovat syntyneet niin urheilu-, taide- kuin teatteriravintolatkin.
Kotimaan parhaat maut
Suomalaiset maut ja kotimaiset tuotteet ovat olleet pitkään nousevina trendeinä. Yhä useammat hakeutuvat ravintoloihin, jotka tarjoavat lapsuudestakin tuttuja kotimaisia perinneruokia hieman paranneltuina versioina. Jopa hieman parempina ravintoloina itseään pitävät ruokapaikat tarjoilevat nyt trendikkäästi minikaalikääryleitä tai veriohukaisia puolukkahillolla. Kotimaisten ruokien sekä raaka-aineiden arvostus on noussut suureen arvoon. Paikallisia kaloja käytetään paljon, sillä niiden tuoreus ja laatu kiinnostavat asiakkaita. Lisäksi käytetään paljon suomalaisille tuttuja makumaailmoja kuten savustettua lihaa tai kasviksia sekä tervaa, sieniä ja muita metsäisiä makuja. Annoksia pyritään raikastamaan kotimaisilla marjoilla, joiden kirpeys tasapainottaa lihan runsasta makua.
Makuja muualta
Kansainvälistyminen on tuonut väriä myös kotimaiseen ruokakulttuuriimme. Etenkin Helsingissä pääsee makumatkalle lähes minkä tahansa kulttuurin ravintolassa. Ensimmäiset viralliset toisten kulttuurien keittiöihin pohjautuvat ravintolat Suomessa tarjosivat kiinalaista ruokaa. Ensimmäinen kiinalainen ravintola aloitti Helsingissä 1950-luvulla. Edelleen toiminnassa oleva Ravintola China on puolestaan palvellut asiakkaitaan samassa paikassa jo 1970-luvulta lähtien. Samoihin aikoihin 1900-luvun puolivälin jälkeen Suomeen ilmestyi myös venäläisiä sekä japanilaisia ravintoloita.
Kebabit ja pizzat ovat nykyään suomalaisille perusruokaa. Näidenkin suomalaistuneiden ruokien tausta on kuitenkin kaukana kotimaastamme. Kebabin arvellaan olevan kotoisin Lähi-Idästä tai Keski-Aasiasta. Suomessa kebabia on myyty ravintolassa tiettävästi jo 60-luvulta lähtien, mutta ensimmäinen varsinainen kebab-ravintola perustettiin 1980-luvulla. Nykyään jo lähes jokaisesta kylästäkin löytyy vähintään yksi kebab-ravintola.
Se, minkä kulttuurin ruoka on kulloinkin trendikästä, vaihtelee aikakausittain. Tällä hetkellä laskussa on ollut kreikkalaisten ravintoloiden suosio ja kasvussa taas Lähi-Idän keittiö. Nykyään myös medialla on suuri vaikutus ihmisten mieltymyksiin. Kun suositussa TV-sarjassa syödään sushia, japanilaisten ravintoloiden myynnissä tapahtuu heti piikki. Samoin suositun some-persoonan postaus jostakin kiinnostavasta ravintolasta saa aikaan yleensä nuoremman asiakaskunnan kiinnostusta.
Elämyksiä etsimässä
Ruuan laadukkuuden ja innovatiivisuuden lisäksi asiakkaat hakevat myös muunlaisia elämyksiä ravintoloista. Urheiluravintoloihin mennään paitsi syömään, myös viihtymään suosikkilajien parissa, ja taideravintoloissa voi ihailla taidetta ruokailun yhteydessä. Useat ravintolat järjestävät myös show and dinner -tyyppisiä iltoja, jolloin asiakkaat voivat aterian yhteydessä nauttia viihteestä. Tavallisten musiikki- ja tanssiesitysten lisäksi ruokailemaan voi mennä vaikka ravintolaan, jossa hyvän ruuan lisäksi saa nauttia huumorista tai jännityksestä. Stand Up -keikan sijaan voit viedä kumppanisi vaikka hieman piilokameraohjelmaa muistuttavaan ravintolaan, jossa ruoka on kyllä erinomaista, mutta tarjoilijoiden käytöksessä olisi parantamisen varaa.
Erityisiä elämyksiä kaipaava voi Suomessa ruokailla vaikka metsäravintolassa, porotilalla tai kelluvassa panoramaravintolassa. Lisäksi useissa Suomen kaupungeissa on mahdollista aterioida sokkona. Tämä konsepti tarjoaa mahtavan ruokaelämyksen täysin pilkkopimeässä. Ideana on korostaa ruokailijan muita aisteja, ja tutustua ruokaan ja sen koostumukseen aivan uudella tavalla. Vaikka moni haluaakin uusia kokemuksia ja haluaa nauttia jostain uudesta ja jännittävästä, elämysten tavoittelun ei soisi kuitenkaan menevän ravintoloiden päätarkoituksen edelle, joka on tarjota herkullista ja laadukasta ruokaa asiakkailleen.