Aistien huumaa – yhdistä ravintolasi ruuat ja tuoksujen taika
Ravintolan perustaminen on yhä enemmän ihmisten elämyksellisiin tarpeisiin vastaamista, kuitenkin elämän perusasioiden parissa. Ravintoloita perustetaan paljon ja asiakkailla on nykyään valittavanaan moninainen kirjo erilaisia palveluntuottajia ravitsemuksen saralla. Ravintolan suuria linjoja ovat ruoka, jota tarjotaan ja paikka, jossa sitä tarjotaan. Sijainti on yleensä sama, sisustuksen muuttaminen on kallista ja jatkuva menun vaihtaminen voi olla riski tai mahdollisuus.
Asiakkaiden kulinaristisia hermoja hellitään ravintoloissa monin tavoin ruuan parissa; ruuan rakenne, esillepano, maut, värit, tuoksut, suutuntuma. Mutta voisiko näitä samoja aisteja palvella yhdistämällä uusia tapoja hivellä aisteja? Kenties värejä ja rakennetta on vaikeaa muuttaa, mutta tuoksujen osalta voi hullutella muutenkin, kuin lisäämällä mausteita keitokseen. Olisiko mahdollista tuoda ravintolaan täysin uusia tuoksuja, kosmetiikan parista? Yhdistellä tuoksujen ja aistien maailmaa tekemällä hybridejä yli palvelutarjonnan täysin eri aluevaltauksille ja yksilöidä palvelua täten?
Samalla kun lähdet pohtimaan asiakaskuntaasi, kannatta pohtia miten erotut joukosta, eli mieti ravintolan konsepti tarkkaan, jotta voit vedota parhaalla mahdollisella tavalla profiloimasi asiakaskunnan mielikuvitukseen sekä aisteihin. Kenties kosmeettisten tuoksujen osallisuutta voisi myös vaihdella vuodenaikojen tai vuorokauden mukaan; voisiko keväälle olla omat tuoksunsa, joissa kantautuisi luonnon puhkeaminen ja kesälle oma rikas marjainen tuoksunsa? Voisiko syksyä juhlistaa myskin ja maanläheisten tuoksujen parissa ja joulusta nauttia havujen ja kardemumman tuoksuessa? Oletko jo tutustunut esimerkiksi erilaisiin huonetuoksuihin vaikkapa Medic8-tuotteiden parissa? Voisiko tuoksuista saada lisää buustia jo olemassa oleville kauden herkuille, täydentämään kokonaisuutta?
Yhtä tärkeää on huomioida hyvän rakentamisen perusteet, sillä aisteja tavoitellessa valon määrä, sijoittelu, ilmastoinnin riittävyys ja samalla vedon tunteen minimointi ovat tärkeitä tekijöitä. Tilasuunnittelu antaa haluamiesi tuoksujen tuoksua ja vapauttaa tilaa juuri oikeiden aistien viettelyyn oikeassa hetkessä – tiedosta tuoksujen sijoittelun merkitys esimerkiksi luonnolliseksi osaksi vastaanottoa tai omaksi myyntipisteekseen. Toiminta voi olla harkittua ja houkuttelevaa, jolloin kokonaisvaltainen kokemus on taattua ja asiakastyytyväisyys parempaa.
On ilmeistä, että oman ravintolan perustaminen vaatii monipuolista osaamista, ja osaamisen muututtua onnistumiseksi on oman toiminnan pyörittäminen varmasti palkitsevaa. Ravitsemus on jokaisen ihmisen jokapäiväinen tarve, mutta perusasioista on hauskaa tehdä ansaittu palkinto arjen keskelle.